Ρυθμιστικά θέματα / Θέματα ανάκαμψης και εξυγίανσης πιστωτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων επενδύσεων

Νομοθετική πρόταση της Επιτροπής για την αναθεώρηση του πλαισίου διαχείρισης τραπεζικών κρίσεων και ασφάλισης των καταθέσεων (Crisis Management and Deposit Insurance Framework)

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε στις 18 Απριλίου 2023 νομοθετική πρόταση για την προσαρμογή και την περαιτέρω ενίσχυση του υφιστάμενου πλαισίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) για τη διαχείριση τραπεζικών κρίσεων και την ασφάλιση καταθέσεων (Crisis Management and Deposit Insurance – CMDI Framework).

Η εν λόγω πρόταση της Επιτροπής σκοπό έχει να επιτρέψει στις αρχές να οργανώσουν την ομαλή έξοδο από την αγορά για μια προβληματική τράπεζα οποιουδήποτε μεγέθους και επιχειρηματικού μοντέλου, συμπεριλαμβανομένων των μεσαίων και μικρότερων τραπεζών.

Ειδικότερα, η ως άνω νομοθετική πρόταση εισάγει τροποποιήσεις στα ακόλουθα νομοθετικά κείμενα:

α. την Οδηγία (ΕΕ) 2014/59 (Bank Recovery and Resolution Directive - BRRD),

β. τον Κανονισμό (ΕΕ) 806/2014 (Single Resolution Mechanism Regulation – SRMR), και

γ. την Οδηγία (ΕΕ) 2014/49 (Deposit Guarantee Schemes Directive – DGSD).

Πιο αναλυτικά, στις βασικότερες τροποποιήσεις της εν λόγω πρότασης συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, οι ακόλουθες:

  • η επέκταση του πεδίου εφαρμογής της εξυγίανσης μέσω της αναθεώρησης της αξιολόγησης του δημοσίου συμφέροντος (‘public interest assessment’) (άρθρα 31(1), 32(5) της BRRD),
  • η ενίσχυση της χρηματοδότησης στην εξυγίανση μέσω της συμπλήρωσης της εσωτερικής ικανότητας απορρόφησης ζημιών των ιδρυμάτων (ελάχιστο ποσό διάσωσης με ίδια μέσα που ανέρχεται σε 8% των συνολικών υποχρεώσεων) με τη χρήση των κεφαλαίων των εθνικών συστημάτων εγγύησης καταθέσεων (DGSs) (άρθρο 109 της BRRD),
  • η τροποποίηση της κατάταξης των απαιτήσεων (ranking of claims) στην πτωχευτική ιεραρχία, βάσει της οποίας όλες οι καταθέσεις πλέον έχουν την ίδια σειρά κατάταξης που είναι υψηλότερη από τη σειρά κατάταξης που προβλέπεται για απαιτήσεις κοινών μη εξασφαλισμένων πιστωτών (άρθρο 108 της BRRD),
  • η αποσαφήνιση του πλαισίου έγκαιρης παρέμβασης (‘early intervention framework’), διαχωρίζοντας τα μέτρα έγκαιρης παρέμβασης από τα εποπτικά μέτρα (άρθρα 27(1), 28, 29 και 30α της BRRD),
  • η επέκταση της προστασίας των καταθετών σε δημόσιους φορείς (π.χ. νοσοκομεία, σχολεία, δήμους) (άρθρο 5 DGSD), καθώς και στα χρήματα πελατών που κατατίθενται σε ορισμένα είδη κεφαλαίων πελατών (δηλαδή από εταιρείες επενδύσεων, ιδρύματα πληρωμών, ιδρύματα ηλεκτρονικού χρήματος) (άρθρο 8β DGSD), και
  • πρόσθετα μέτρα για την εναρμόνιση της προστασίας των προσωρινά υψηλών υπολοίπων σε τραπεζικούς λογαριασμούς άνω των 100 000 EUR που συνδέονται με συγκεκριμένα γεγονότα στη διάρκεια της ζωής (όπως κληρονομιές ή ασφαλιστικές αποζημιώσεις) (άρθρο 6 DGSD).

Επισημαίνεται ότι, βάσει της σχετικής δήλωσης του Eurogroup της 16ης Ιουνίου 2022, η καθιέρωση του τρίτου πυλώνα της Τραπεζικής Ένωσης — του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ασφάλισης Καταθέσεων (EDIS), θα επαναξιολογηθεί σε μεταγενέστερο χρόνο, κατόπιν της παρούσας μεταρρύθμισης του πλαισίου CMDI.

Δημοσιεύσεις της Επιτροπής  σχετικά με την Νομοθετική Πρόταση