Συστήματα πληρωμών και ηλεκτρονικής τραπεζικής / Συστήματα πληρωμών

Πρόταση Οδηγίας για τις υπηρεσίες πληρωμών (‘PSD 2’)

Τον Ιούλιο του 2013, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε πρόταση Οδηγίας σχετικά με υπηρεσίες πληρωμών στην εσωτερική αγορά και την τροποποίηση των Οδηγιών 2002/65/ΕΚ, 2013/36/ΕΕ και 2009/110/EΚ και την κατάργηση της Οδηγίας 2007/64/ΕΚ, γνωστή με το αγγλικό ακρωνύμιο ‘PSD2’. Οι βασικές διατάξεις της πρότασης Οδηγίας, αφορούν, μεταξύ άλλων:

(α) την εισαγωγή δύο (2) νέων κατηγοριών υπηρεσιών πληρωμών (εν προκειμένω τις υπηρεσίες εκκίνησης πληρωμών και πληροφοριακές υπηρεσίες λογαριασμών),

(β) την εισαγωγή μιας νέας κατηγορίας φορέων παροχής υπηρεσιών πληρωμών (εν προκειμένω τους καλούμενους ‘Third party Payment Services Providers’, ‘TPPs’),

(γ) την ενίσχυση της ασφάλειας των διαδικτυακών συναλλαγών, απαιτώντας αυστηρή ταυτοποίηση των πελατών για τις πληρωμές τους, και

(δ) την περαιτέρω ενίσχυση της προστασίας των καταναλωτών υπηρεσιών πληρωμών.

Τον Φεβρουάριο του 2014, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα εξέδωσε σχετική γνώμη (CON/2014/9), μέσω της οποίας επικροτεί τους στόχους και το περιεχόμενο της προτεινόμενης Οδηγίας για την προώθηση της καινοτομίας και του ανταγωνισμού στις συναλλαγές πληρωμών μικρής αξίας (‘retail payments’).

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια του 2014, συνεχίστηκε η διαδικασία νομικής επεξεργασίας της πρότασης Οδηγίας, υπό την αιγίδα της Ελληνικής (α’ εξάμηνο) και της Ιταλικής Προεδρίας (β’ εξάμηνο). Ειδικότερα:

•·Στις 20 Φεβρουαρίου 2014, ψηφίστηκαν από την Ολομέλεια της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (ECON) τα κείμενα με τις εκ μέρους της προτεινόμενες τροποποιήσεις επί της πρότασης Οδηγίας για τις υπηρεσίες πληρωμών (“PSD2”).

•·Στις 26 Φεβρουαρίου ξεκίνησε η νομική επεξεργασία των δύο προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε επίπεδο Συμβουλίου Υπουργών Οικονομικών (ECOFIN working parties) υπό τον συντονισμό της Ελληνικής Προεδρίας.  Έκτοτε, το Συμβούλιο από τον Μάρτιο μέχρι τον Ιούνιο 2014, συνεδρίασε πέντε (5) φορές για την περαιτέρω επεξεργασία της σχετικής πρότασης.

•·Στις 3 Απριλίου 2014 εγκρίθηκε από την Ολομέλεια (‘Plenary’) του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου η έκθεση της Επιτροπής Οικονομικής και Νομισματικής Πολιτικής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (‘ECON’) με τις προτεινόμενες τροποποιήσεις των ευρωβουλευτών επί της πρότασης Οδηγίας.

•·Στις 20 Ιουνίου δημοσιεύτηκε από την Ελληνική Προεδρία συνοπτικό εξασέλιδο κείμενο για την πρόοδο των εργασιών του Συμβουλίου επί της πρότασης Οδηγίας για τις Υπηρεσίες Πληρωμών (PSD II).

•·Στις 9 Δεκεμβρίου εγκρίθηκε στη συνεδρίαση του Συμβουλίου Υπουργών Οικονομικών (‘EcoFin Council’), στο πλαίσιο της Πρώτης Ανάγνωσης (‘First Reading’), το κείμενο γενικού προσανατολισμού (‘general approach text’) επί της πρότασης Οδηγίας για τις υπηρεσίες πληρωμών (‘PSD 2’).

Πλέον, υπό την Προεδρία της Λετονίας, η οποία διαδέχτηκε την Ιταλία, ξεκίνησαν  οι συζητήσεις σε επίπεδο τριμερούς διαλόγου (‘trilogue negotiations’) μεταξύ Συμβουλίου, Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας διαβούλευσης και, τελικά, την ψήφισή της κατά τη διάρκεια του 2015.

Οι δύο (2) πρώτες συνεδριάσεις διεξήχθησαν στις Βρυξέλλες στις 4 Φεβρουαρίου και 2 Μαρτίου αντίστοιχα.

Με την έως τώρα πορεία των εν λόγω διαπραγματεύσεων τα σημεία, στα οποία, μεταξύ άλλων, υφίστανται σημαντικές διαφορές μεταξύ των θέσεων των παραπάνω αναφερόμενων θεσμικών οργάνων της Ε.Ε αφορούν τα ακόλουθα:

•·Το καθεστώς λειτουργίας των «τρίτων φορέων παροχής υπηρεσιών πληρωμών» (‘third party Providers’, ‘TPPs’), και ιδιαίτερα την μεταχείριση των «τρίτων φορέων έκδοσης εργαλείων πληρωμών» (‘third party payment instrument issuers’, ‘TPPIIs’).

•·Την εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής των διατάξεων της πρότασης Οδηγίας συναλλαγών πληρωμών που διενεργούνται μέσω φορέων παροχής τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών (‘telecommunication operators’).

•·Το καθεστώς επιβολής από τους δικαιούχους προσαυξήσεων (‘surcharging’) σε συγκεκριμένες συναλλαγές πληρωμών.

•·Το ανεπιφύλακτο δικαίωμα επιστροφής χρηματικών ποσών (‘unconditional refund right’) στις περιπτώσεις εκτέλεσης συναλλαγών μέσω της υπηρεσίας άμεσων χρεώσεων, όπου ο πληρωτής είναι φυσικό πρόσωπο.

Η επόμενη συνεδρίαση σε επίπεδο τριμερούς διαλόγου αναμένεται να διεξαχθεί στις 16 Απριλίου.